Thursday, January 7, 2010

Bila ibubapa jadi gila....

Dah baca akhbar hari ini dengan tajuk "Gara-gara ketatkan Baju Pelajar kena Belasa teruk oleh ibubapanya"

dari petikan berita,
......Berdasarkan laporan polis yang dibuat mangsa, pada mulanya dia dimarahi ibunya ekoran tindakan mengecilkan uniform sekolah namun bapa pelajar terbabit yang bosan mendengar leteran isterinya itu kemudian bertindak memukul mangsa dengan seterika panas dan rotan.

“Selain itu, mangsa yang merupakan anak sulung daripada lima beradik turut mendakwa dicederakan ibunya yang menarik rambut dan menyepaknya berkali-kali,” katanya kepada pemberita di sini.

Apa dah jadi dengan nilai kemanusian dan nilai2 keibuan hari ini kalau perkara diatas berlaku kepada anak sendiri. Kalau salah sekali pun anak tersebut takkan la pukul sampai nak budak tu mati atau mungkin cacat. Takkan la dah boleh bela sampai umur 15 tahun di sebabkan kesalahan dia kita nak bunuh anak tersebut kan? tapi yang nyata kehidupan dan cara hidup hari ini adalah penyumbang utama ibubapa hidup dalam keadaan tertekan.

Orang cakap hidup dibandar hidupnya tertekan tapi bagi aku walau di mana sekali pun tekanan hidup dapat di rasakan. Bandar dengan keadaan orang yang terkejar-kejar dalam menjalani kehidupan harian hingga tak sempat nak borak dengan jiran tetangga tapi benarkah hidup di luar bandar aman dan selesa. Bagi aku tak juga sebab di luar bandar juga ada tekanannya dan sumber rezeki yang terhad dan gaji yang di bayar juga mungkin agak rendah. Sebenarnya banyaklah faktor-faktor yang kita boleh kaitkan dengan tekanan hidup ini dan yang paling penting adalah sentiasa bersyukur dengan apa yang Allah berikan kita sehingga hari ini dan sekurang-kurangnya kita masih bernafas di bumi ini.

No comments:

Post a Comment