Friday, November 28, 2008

Date Line!

Semua kerja mesti ada date line tak kira la kerja ofis atau pun kerja luar ofis tapi nak tak nak hakikatnya date line pasti tiba. Kat ofis sekarang ni biasa la akhir tahun, semalam big boss baru email to make sure all the appraisal need to be competed by 12/12 kalau tak alamatnya bonus dengan increment tak ada la. Itu date line ofis punya tapi hakikatnya apa jua benda kat dunia ni memang ada date line tak kira la pokok ke, kereta ke, rumah ke, isteri ke cuma panggilan atau kategorinya saja berbeza bagi kegunaan bahasanya ada yang di panggil expire date, sampai waktu la, sampai seru la untuk manusia kira meninggal dunia la........tapi maksudnya sama jugak la date line la tu.
Contohnya, boss suruh siapkan report dan perlu submit dalam tempoh 7 hari, kita kot jenis bertangguh dan malas alamatnya memang tak siap la dan bila report tak hantar dari waktu yang ditetapkan maka report dah tak guna la walaupun dah siap la.....dah tak ada ummmphh la kira kot macam roti kira dah expired la nak makan pun tak boleh tapi kalau makan jugak ada risiko la.
Moral of the story ialah "dalam kehidupan apa juga kesempatan kita nak berbuat baik tak kira la apa juga yang penting cara dan tujuanya kena baik maka buat la dengan segera sebelum sampai date linenya". Renung2kan la ya

2 comments:

  1. Bagus lah kalau ada date line. Yang belum kahwin pun kena ada date line. Yang belum dapat anak pun kena ada date line. Yang belum kaya pun kena ada date line. Ha ha.. just kidding..

    ReplyDelete
  2. betul la tu kb....tapi kadang orang takut terima hakikat adanya date line.

    ReplyDelete