Tuesday, November 25, 2008

Hamster Yatim Piatu

Nak kongsi pengalaman bela hamster rasanya dah dekat masuk 7 bulan aku dan keluarga mula bela binatang ni. Mula-mula bela 2 ekaor je beli sepasang la tapi la ni rasanya dah ada dekat 16 ekor tu tak campur ada yang mati tu. Tapi yang ni aku nak cerita pasal 3 ekor anak hamster yang jadi yatim piatu la walaupun baru berusia 15 hari rasanya baru mula nak berjalan.....kira jalan pun terhoyong hayang la. Mak dia mati minggu lepas rasanya sebab tak pasti tapi mula-mula saya perasan sebelah matanya macam kena cungkil...ehhh ngeri gak masa tengok tu aku cuba beri ubat mata dan minyak yang kurasa boleh pakai. Selang beberapa hari nampak macam ok tapi aku agak gak dia macam nak mati sebab perangai dia lain macam je....atlast tengah malam tu aku terjaga dan nampak dia dah tak bernyawa tapi yang sayu tengok anak dia masih lagi menyusu badan maka aku biarkan saja hingga keesokan harinya baru aku buang. Macam biasa la anak2 aku dengar ada yang mati pasti meleleh la tp nak buat camna dah bela lama terasa sayang pulak tambah 3 ekor anak dia. Sedangkan hamster sayangkan anak camna orang sekarang ni boleh buang anak........dunia2.

No comments:

Post a Comment