Thursday, January 8, 2009

Bonsai

Benda yang dah lama aku nak buat tapi tak pernah jadi walaupun pernah cuba, pernah tu orang kasi pokok dah siap dia buat bonsai tapi sampai kat tangan aku pokok terus membesar sebab aku tak reti nak jaga dan dah tak nampak macam bonsai dah. Antara tip yang terpenting kalau nak berkarya dengan bonsai mesti lah rajin meneleknya setiap hari dan yang penting rajin bercakap dengan pokok yang tengah nak buat bonsai ni. Tapi dalam hati aku kot hari-hari aku cakap dengan pokok, elok-elok aku sihat kang ada orang cakap aku dah tek betul pulak....hahaha. Namun keinginan nak buat bonsai timbul balik sebab baru-baru ni ada pergi rumah sedara kat PJ dan kat rumah dia ada beberapa pokok bonsai yang memang cantik dan ada tu ada orang dah beli pun terutamanya kaum Cina, diorang ni memang suka pokok jenis ni. Yang uniknya pokok ni dia tak pernah beli termasuk la sebahagian pasunya yang digunakan dari orang buang kat tong sampah tapi bila dah buat nampak cantik dan kreatif. Layan la gambar pokok ni yang aku ambik thru my handphone je pada jam 12 malam...





4 comments:

  1. Pokok bonsai nie memang ada pokok special dia ke? Or apa jenis pokok pon boleh dibonsaikan ?

    ReplyDelete
  2. betul tu semua pokok boleh dibonsaikan yang penting kena kreatif dan rajin le tapi biasanya pokok yang berbatang keras macam bunga kertas yang paling popular atau pokok ara

    ReplyDelete
  3. bro!daripada kau dok merapu terang tentang bonsai! aku tengok ada satu blog bonsai yang unik.Hang boleh search di http://bonsaikita.blogspot.com
    dia orang profesional.hang boleh belajar.akupun belajar dalam blog tu.

    ReplyDelete
  4. ni dah bukan bonsai..ni dah BONCAI..:D:D

    ReplyDelete