Sunday, January 4, 2009

Recycle?

Pelik tapi benar itulah ungkapan yang ingin aku ketengahkan tentang tajuk ini, tapi apa yang ingin aku ketengahkan adalah coretan yang mudah dan ringkas yang perlu kita sesama renungkan bersama tentang impian setiap insan yang pastinya untuk lebih baik dan lebih berjaya mungkin lebih kaya dan terus kaya atau mungkin juga ingin berubah agar lebih berbakti kepada golongan yang memerlukan atau apa saja yang dihajati di hati atau ikut saja selera yang tuan-tuan inginkan. Yang pasti semuanya itu mungkin bermula dengan angan-angan yang juga merupakan titik mula kepada impian yang pasti akan menjadi kenyataan jika di susuli dengan perancangan yang teliti, keazaman yang tinggi, dedikasi berterusan dan mungkin juga hanya tingal angan-angan saja jika tidak diiznkan olehNya. tapi adakah setiap tahun itu perlukan azam yang baru? maka jika kita tak ada azam seperti orang tak ada arah? atau lebih baik kitar semula atau recycle saja keazaman kita setiap tahun atau selang beberapa tahun daripada mengejar impian atau azam baru setiap tahun tanpa ada kesudahan.

Mungkin juga kita rasa sesungguhnya bahawa kita ini hanya lebih kepada terikut-ikut saja atau hanya lidah saja yang berazam baru tapi hakikatnya jiwa dan diri kita tak bersedia langsung dan lebih mudah jika kita terjemahkan bahawa keazaman yang dibuat itu hanyalah satu retorik saja demi kelihatan cantik ungkapan sedap pada pendengaran telinga atau hangat untuk di bualkan sesama rakan-rakan.

Maka jika itulah keadaannya lebih baik kita bermuhasabah diri kita ini, tahap manakah keinginan kita untuk berazam untuk merealisasikan azam tahun baru kita itu. Satu golongan cakap tepuk dada tanya selera atau tepuk dada tanyalah iman tuan-tuan.

No comments:

Post a Comment